Mitt hem är min borg

Drog upp rullgardinerna, men se det skulle jag inte ha gjort. Inte en chans att jag går upp, iallafall inte nu, och inte till otömd diskmaskin och tvättmaskin som jag satte på inatt, då dottern burit ner sin smutstvätt och ställt i badrummet, och familjen lämnat all disk på diskbänken igår, och hållit mig vaken genom att hon tar en lång sen dusch och han snarkar. Jag är hemma för att jag är sjuk och inte kan eller får lämna hemmet, jag är inte försörjd hemmafru eller betalt hembiträde och bedriver inte B&B hemma där städning ingår, och det ska jag inte behöva upplysa vuxna människor om. Dessutom har jag rätt att få tillbringa mina dagar i ett välskött hem och hushåll, och utan hemtjänst, för majoriteten som bor i mitt hus, för ja, det är mitt hus, är fullt friska och vuxna, kapabla och även skyldiga att fullgöra sina plikter i detta hus. Jag ger om jag kan och får lön för mödan, men jag tänker inte ge till någon som tar och tar för givet. Att bli och vara vuxen, innebär visserligen vissa, för en ganska nybliven vuxen, trevliga rättigheter, men de betydligt otrevligare skyldigheterna, vill de och hon, inte veta av, men nu är det dags för henne och för hennes egen skull, att veta hut, för i mitt hus kräver jag respekt, liksom jag respekterar andra i deras hus. Jag valde att inte vara samboende och inneboende, för att slippa vara beroende, det var inget lätt beslut och ingen lätt eller billig flytt, men nödvändig, för mig. Mitt hem är min Borg, och enda tillflykt och enda resort, jag har rätt att njuta av trygghet och kärlek nu, att få odla min trädgård, och få växa och blomstra som den. Jag har levt för andra i hela mitt liv, men om jag ska fortsätta leva, och kunna verka, måste jag se om och till mig själv. Detta gäller för mig, och för henne, hon har ett val, inte alla har det, men hon har det, för jag har gett henne en stabil grund att stå på, och lärt henne färdigheter för att reda sig bra som vuxen med ansvar i såväl medgång som motgång, inte alla har rustats så väl.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!