En stunds eftertanke och självrannsakan!

En stunds eftertanke och självrannsakan! Något som många, eller alla, eller ingen, borde ägna sig mer eller mindre åt!? Idag slog en självinsikt mig! Och som många självinsikter, kan dessa både komma som en överraskning, och som en ganska, både plågsam och pinsam uppenbarelse! Nu ska ni få höra! Jag fann mig sittandes, dömandes och kritiserandes, andras inlägg och utlägg! Jag dömde, både som jury och domare, utan möjlighet för åtalad och anklagad att försvara sig eller få en försvarare! Det värsta var, att jag dömde för brott, som jag själv begått och stadigt begår! Vid närmare eftertanke slog det mig, att jag gör dylikt mest hela tiden! Och ingen går säker, för mitt dömande eller utdömande! Det gäller inringare till P1s Ring P1, det gäller författare, politiker, Svenssons och Jönssons, af och von, män och kvinnor, unga och gamla, svarta och vita... Listan kan göras, i det närmaste, oändlig! Jag sitter och anser mig vara, både bättre vetande, mer insiktsfull och ansvarsfull! Mer allt, skulle jag nästan kunna säga! Trots detta, eller egentligen, på grund av detta, påstår, anser, och vet, min insiktsfulla och kloka Psykolog att, jag saknar självkänsla! Självförtroende har jag, stundtals, menar hon vidare, men även det i begränsad omfattning! Mycket, eller allt, pekar enligt många olika teorier på, att människor med dålig självkänsla, eller i avsaknad av, är de som är de snabbaste och elakaste fördömarna, domarna och förövarna! Att älska sig själv, är inte detsamma som att vara självgod! Att älska sig själv, är att vara medmänsklig, empatisk och sympatisk! Så min insiktsfulla slutsats, blir vid närmare eftertanke, att jag nu ska räta på ryggen, höja blicken, och titta på mig själv i spegeln, med ett leende, och se på mig själv med en kärleksfull och beundrande blick! Med samma leende och samma blick, ska jag sedan möta och bemöta världen, människor och medmänniskor!!!
 
Tankar för dagen, vid köksbordet, i Hem ljuva hem! Love, peace, and understanding! :-D <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!