Barndomsminnen

Mörkt som i graven, men säkert tystare!? Fredag, och då ska man ju mysa? Jag vill mysa varje dag, om det är möjligt! Jag kan moffa godis, glass och mittemellan i soffan, varje dag! Fast jag hade hellre gjort något annat, nyttigare och trevligare, tillsammans! Är det bara på fredagar vi kan vara tillsammans nuförtiden? Jag kan inte minnas ett enda teveprogram från min tidiga barndom, fast vi hade teve, mind U! Och inte att vi satt i en "tevesoffa" på kvällar och helger! Jag minns att jag brukade få ha sovrumsdörren lite på glänt, så jag kunde se flimret från teven när jag blivit nattad, och kunna höra rösterna från mamma, pappa, och teven, en stund innan jag somnade, för jag var lite mörkrädd! Sedan minns jag mest och helst, att vi oftast tillbringade fredagskvällarna och helgerna hos farmor, farfar och pudeln Cherie, i Norsjö! De hade också teve, men den såg jag aldrig påslagen! Jag minns köket och det stora köksbordet, där de vuxna spelade Plump och bingo, och jag byggde korthus under tiden, vid samma köksbord! Jag minns att det blev tyst och lugnt i huset tidigt, när alla lagt sig, och där och då var jag inte mörkrädd! Sedan minns jag att vi i tid och otid, oberoende av väder och vind, men beroende på årstid, hade uteaktiviteter! Jag uppskattade inte alltid att plocka bär på kalhyggen, att försöka hänga med över den djupfrysta sjön på bakhala skidor, eller sitta i myggsvärm vid Vindelälven och vänta på att farfar skulle fånga laxen, så det blev mat någon gång! Jag minns den rödvita Kabehusvagnen, där jag låg och läste alla delar av Sagan om isfolket, efter att farmor läst dem, så ibland fick jag vänta länge på nästa del! Jag fick ofta vänta, och jag hade väl då, som nu, inte en ängels tålamod, fast jag var mer som en ängel då, än nu, men jag fick vänta, vare sig jag ville eller inte!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!