När livet vänder

Hjärntrötthet är inte det enda problem man får efter en Stroke. I mitt fall är blodkärl i vänster frontallob igentäppta med blodproppar, i höger frontallob är blodkärl skadade i ett område på 6•7cm där de sprack och började blöda. Vid sådana skador måste hjärnceller ta omvägar och hitta nya vägar för att hjärnan ska fungera ultimat. Det återbildas med tiden både celler och ledningar, men det tar tid. Man kan också stimulera återbildning genom punktträning och utmaning. Hjärnan är så finurlig att den ständigt kämpar med att hitta nya vägar och lösningar. Det har gått 3 år sedan jag fick stroke, och jag har gjort framsteg. Däremot så är vissa skador permanenta. Vissa kognitiva förmågor är och förblir nedsatta. Jag vet inte än vad och hur det blir. Så jag får ta dag för dag, och göra det bästa jag kan av det jag kan, för dagen. Och göra planer inför framtiden utifrån diagnos och prognos. Sedan får jag lägga till den kraftiga utmattning som låg bakom, och ledde till stroken. Där gäller också permanenta skador som jag måste ta med i beräkningen. Det blev inte som jag tänkt, det blev något jag inte kunde tänkt. Så nu måste jag tänka om.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!