Arbetsansökan

Det är inte lätt, men jag kämpar på. För det är vad man ska, bör och måste. Det duger inte att lägga sig på rygg och sprattla med benen i luften. Arbetslösheten är stor, och arbetsmarknaden uppfuckad (för att använda ett mindre rumsrent, men dock sant uttryck), och desto större anledning och krav på att man inte nöjer sig med det, utan än mer står på sig och gör det som krävs!!! 
Nu har jag ringt de, som trots allt har turen att ha fått och behållit både jobb och hälsa och lön, och krävt deras uppmärksamhet. Än mer, då de är rektorer, med ansvar för elever och utbildning, och därmed samhällets framtid. Jag måste tyvärr ha åsikter om hur vissa av dessa högavlönade, och förhoppningsvis välutbildade, ledare sköter sitt uppdrag. Detta med tanke på hur det faktiskt ser ut i många skolor idag, där både lärare och elever bränner ut sig, och där både undervisning och utbildning är undermålig. Det handlar om rekrytering och ledarskap, planering och målformulering, bland mycket annat naturligtvis, men faktiskt mer än det som man gärna "skyller på", de ramar som regler och politik 
sätter. Den ena av de berörda tu, skulle på Rektorsutbildning (och det var väl på tiden i sådana fall, då det står Rektor på hennes yrkesbefattning...), och hade haft för mycket för sig för
att hinna ringa upp mig och meddela att det i nuläget inte fanns behov för mig på någon av deras verksamheter. 
Mycket märkligt tycker jag, då de har stor verksamhet, med både Arbetsmarknadsutbildnig, vuxenutbildning och integrationsverksamhet, i hela kommunen. Och med tanke på hur många ungdomar som har ofullständiga betyg, och på hur stor arbetslösheten är i kommunen, så ställer jag mig frågande!
Den andre hade sett mitt mejl, med rubriken "Arbetsansökan", men inte läst det, och bad mig återkomma i slutet på veckan. Även det nonchalant och märkligt tycker jag. 
Jag har arbetstränat på den skolan innan Stroken, och har därmed en del insikt i deras verksamhet, med ett stort antal elever, med det som kallas "särskilda behov" och många med behov av specialpedagogiska insatser och resurser. Det finns ingen rim och reson i att De nekar till att få en extra resurs, i form av en kompetent och erfaren legitimerad lärare i kärnämnen, som dessutom har erfarenhet av elever med invandrarbakgrund och 
annat som kräver specialpedagogik. 
Jag är besviken, och faktiskt bedrövad, men icke nedslagen!!! Det finns fler skolor i kommunen, och de ska nu få mottaga inom kort ett mejl, med rubriken "Arbetsansökan"!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!